ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ DERSİNİN TARİHÇESİ VE AMACI
Günümüzde bütün üniversitelerde okutulan ****** İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersleri, hem Cumhuriyet tarihi kadar bir geçmişe sahiptir, hem de ******’ün bizlere armağan ettiği kültür ve eğitim mirasıdır.
1925 yılından itibaren Ankara Adliye Hukuk Mektebi’nde Mahmut Esat Bozkurt tarafından ve “İhtilaller Tarihi” adıyla verilen dersler; Türk Devriminin özelliklerini anlatarak diğer devrim hareketleriyle Türk Devrimini karşılaştırmalı olarak inceliyordu.
1930’lu yılların başlarından itibaren verilen İnkılap Tarihi Dersleriyle Cumhuriyet rejiminin halka götürülmesi ve devrimlerin benimsetilmesi hedeflemişti. Yeni oluşturulmaya başlanan tarih tezi ve üniversite reformu kapsamında sürdürülen bu dersler, İstanbul Üniversitesinde bir İnkılap Tarihi Enstitüsü’nün ve Ankara’da Hukuk Fakültesi’ne bağlı İnkılap Kürsüsünün kurulmasıyla yeni bir ivme kazandı. dönemin Milli Eğitim Bakanı Yusuf Hikmet Bayur’un 4 Mart 1934’te İstanbul Üniversitesinde, Başbakan İsmet İnönü’nün 20 Mart 1934’te Ankara’da İnkılap Tarihi Dersleri vermeleri sürece yeni bir boyut kazandırmıştır. Devrimin öncü kadrosundan olan Mahmut Esat Bozkurt ve Recep Peker de İnkılap Tarihi derslerini verdiler. Bu derslerin radyo ve gazetelerde konferanslar şeklinde yayımlanması da yaygınlaşmasını sağladı.
Daha sonraları Türk İnkılap Tarihi dersinin sorumluluğu, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesine bağlı olarak 15 Nisan 1942’de 4204 Sayılı Kanunla kurulan Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü’ne verildi. Dersin adı, “İnkılap Tarihi ve Türkiye Cumhuriyeti Rejimi”ne dönüştürülerek fakülte ve yüksekokullarda baraj niteliğini kazandı.
27 Mayıs 1960 ihtilali ile başlayan yeni dönemde; dersin içeriğinde değişikliğe gidilerek fakültelerde iki sömestri, yüksek okullarda da bir yıl olarak okutulması kararlaştırıldı. 20 Mart 1968’de toplanan Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü, danışma kurulu kararıyla, dersin adı “Türk Devrim Tarihi” olarak değiştirildi.
1 Şubat 1971 tarihinden itibaren Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü, Devrim Tarihi Dersinin amacını, niteliğini, özelliğini yeniden düşündü ve halka benimsetilmesi ve daha verimli çalışmalar yapılması bakımından yeni bir kanun tasarısı hazırladı.
12 Eylül 1980’den sonra dersin adı yeniden “Türk İnkılap Tarihi”ne dönüştürülerek dersin içeriği yeniden düzenlendi ve yeni esaslar çerçevesinde bir kitap da hazırlandı..
6 Kasım 1981 tarih ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kurumu Kanunu’nun 4. ve 5. maddeleri uyarınca, Yüksek Öğretim Kurumlarında, eğitim ve öğretim süresince, ****** İlkeleri ve İnkılap Tarihi adı altında, zorunlu bir ders kabul edildi.
****** İlkeleri ve İnkılap Tarihi derslerinin amacı; Türk Devriminin ruhunu ve hedeflerini kavrayarak geliştirecek yeni nesiller yetiştirmektir. Böylece, Mustafa Kemal’in söylediği gibi; “Devrimin amacını kavramış olanlar sürekli olarak onu koruma gücüne sahip olacaklardır”
Devrimin amacının kavranabilmesi için, Türk Bağımsızlık Savaşı, ****** Devrimleri ve ******çü Düşünce Sistemi ile Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında doğru bilgiler vermek, Türk gençliğini ******çü Düşünce Sistemi doğrultusunda yetiştirmek gereklidir. ****** İlkeleri ve İnkılapları dersi, bu görevi üstlenmiştir.
Cumhuriyet rejiminin sürekli olması, yeni kurumlar oluşturması, ******çü Düşünce Sisteminin yaygınlaştırılıp geliştirilmesi ve ulusumuzun çağdaşlaşması için, ****** İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersleri, vazgeçilmez öneme sahiptir.
--------------------------------------------------------------------------------
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ- I DERS KONULARI
Kavramlar, tanımlar, ders yöntemleri ve kaynakların tanımı
Sanayi Devrimi ve Fransız Devrimi
Osmanlı Devleti’nin Dağılışı (XIX. Yüzyıl)
Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savaşları
I. Dünya Savaşı
Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri, Paris Konferansı
M. Kemal’in Samsun’a Çıkışı ve Anadolu’daki Durum
Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisinin Açılışı
TBMM’nin Kuruluşu ve İç İsyanlar
Teşkilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kuruluşu
I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz
Kurtuluş Savaşı sırasındaki antlaşmalar
Lozan Antlaşması
Saltanatın Kaldırılması
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ- II DERS KONULARI
Siyasi alanda yapılan devrimler
Siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri
Hukuk alanında yapılan devrimler
Toplumsal yaşayışın düzenlenmesi
Ekonomik alanda yapılan yenilikler
1923-1938 Döneminde Türk dış politikası
****** sonrası Türk dış politikası
Türk Devriminin İlkeleri- Cumhuriyetçilik
Halkçılık
Laiklik
Devrimcilik
Devletçilik-Bütünleyici ilkeler